Store. Materialization of Memory as a Space of a Given Cultural Dimension
Today, Europe and the countries associated with it, among other things, aim to preserve and reflect on the collective historical and cultural past, demonstrating it to the public in an artistic (and very delicate) way. The phenomenon of collective memory in modern philosophy and art is one of the points, around which a discourse devoted not only to the issue of identity but also to self-identity is built. Conceptual art which in philosophical perception is actually hermeneutics establishes a clear connection: between subjectivity and memory, and between memory and history. One of the artists representing this trend in his work is Taras Perevarukha, who works in the field of photography. For him, photography is not an act of pure aesthetics, devoid of context and limited to a purely lyrical nature; on the contrary, in photography, the semantic multilayered nature of such projects is actually an analysis-interpretation of the social body impulses. Read more...
Store. Матеріалізація пам’яті як простір заданого культурного виміру
На сьогодні Європа і країни, нею асоційовані, серед іншого ставлять собі за мету зберегти і відрефлексувати колективне історико-культурне минуле, демонструючи його загалу у художній (дуже делікатний) спосіб. Феномен колективної пам’яті у сучасній філософії та мистецтві – одна з тих точок, довкола якої вибудовується дискурс, присвячений  проблематиці не лише ідентичності, а й самоідентичності. Концептуальне мистецтво, що у філософському сприйнятті є власне герменевтикою, встановлює цілком наочний зв’язок: між суб’єктивністю та пам’яттю – і  між пам’яттю та історією. Одним з художників, що репрезентує цю тенденцію у своєму творчому доробку, є Тарас Переваруха, який працює у площині фотографії. Для нього фотографія – це не акт чистої естетики, позбавлений контексту і обмежений виключно ліричним характером; навпаки: тут семантична багатошаровість таких-от проектів є власне аналізом-інтерпретацією імпульсів соціального тіла. Чита​​​​​​ти більше...​